Skip Navigation or Skip to Content
logo
Onze school

Onderwijskundig beleid

Pedagogisch

Op basisschool de Sterjasmijn is veel aandacht voor sfeer en een fijn schoolklimaat. Welbevinden, een goed pedagogisch klimaat en saamhorigheid zijn op onze school topprioriteit. Dit zijn voorwaarden om tot leren te komen. Dit is terug te zien in onze pedagogische basishouding. Om sociaal competent gedrag te laten zien, heb je sociale vaardigheden nodig. Wij doen specifieke activiteiten in elke groep om deze vaardigheden te bevorderen. Denk hierbij aan de gouden weken aan het begin van elk schooljaar en de zilveren weken na de kerstvakantie. Gedurende deze weken is er extra aandacht voor groepsvorming. Ook hanteren we vier gouden schoolafspraken. Verder hebben we eenduidige afspraken omtrent het buitenspel. Ook dit draagt bij aan een fijn schoolklimaat. Mocht er toch een incident plaatsvinden waarin de veiligheid onder druk staat, hanteren we het schema ‘Reactieprocedure’. Elke leerkracht kent de procedure en we praten hier regelmatig over om dezelfde taal te spreken en te zorgen voor een goede afstemming. Het pedagogisch klimaat wordt tevens ondersteund door de lessen uit de methode KWINK. Hiermee werken we preventief aan vijf essentiële sociaal-emotionele competenties. Deze komen terug in elke groep binnen een leerlijn voor de hele school. De uitgangspunten van de methode integreren we ook in onze dagelijkse praktijk. Zo creëren we de beste voorwaarden voor een veilig leer- en leefklimaat.

 

Didactisch

Op basisschool de Sterjasmijn besteden we aandacht aan hoofd, hart én handen. We werken actief samen met maatschappelijke partners en het lokale bedrijfsleven. Daarmee leggen we de verbinding tussen binnen- en buitenwereld en komen we tot een rijk en betekenisvol aanbod, waarin in elk geval techniek, kunst en cultuur zijn verweven. We zijn trots op ons Brabants Verkeersveiligheidslabel waardoor er structureel aandacht is voor het verkeer. Bij (bijna) elk vakgebied werken wij met methodes. Zo zorgen we voor een ononderbroken ontwikkelingslijn. Afspraken over werkwijze en differentiatie zijn vastgelegd in kwaliteitskaarten. Dit zorgt voor een doorgaande lijn. De lessen worden vormgegeven volgens het EDI-model. Hiermee is de lesopbouw meestal hetzelfde. Het modelen van een strategie door de leerkracht is cruciaal en ook de fase ‘controle van begrip’ is belangrijk in dit lesmodel. Elke leerkracht past de instructie aan door de uitleg in lagen af te pellen, zodat sommige leerlingen langer betrokken blijven bij de uitleg dan anderen. Uiteindelijk zorgt de leerkracht voor gerichte oefening en differentiatie. Door groepsbezoeken, collegiale consultatie, werkoverleg en gesprekken met elkaar zorgen we dat gemaakte afspraken nageleefd en geborgd worden. Ook werken we samen met professionals aan een sterke basisondersteuning op school en richten we ons ook op individuele leerlingen. We focussen ons daarbij op het lerend vermogen en zoeken steeds samen naar kansen en mogelijkheden om de juiste ondersteuning te realiseren voor elk kind binnen onze school.

 

Zicht op leerlingen

We observeren, toetsen en registreren om zicht te hebben op onze leerlingen. We volgen de ontwikkeling met behulp van twee instrumenten. In de groepen 1 en 2 doen we dit middels Digikeuzebord. Dit is kind-volgsysteem en bevat leerlijnen en registratiemogelijkheden. De kinderen worden met behulp van ontwikkelingsdoelen geobserveerd. Ook het sociaal-emotionele aspect komt hierbij aan bod. De andere ontwikkelingsgebieden zijn taal, rekenen en motoriek. Kleuterleerkrachten registreren dagelijks welke ontwikkeling zij zien in de klas. In de groepen 3 t/m 8 brengen we het functioneren in kaart middels het instrument Leerling in Beeld. Medio november wordt het sociaal-emotioneel functioneren in kaart gebracht en in januari en mei worden de basisvakken getoetst. De resultaten samen met de eigen observaties van de leerkracht geven richting voor het stellen van doelen en het eventueel aanpassen van het onderwijsaanbod. De uitkomsten worden in overleg met de kwaliteitscoördinator tijdens een groepsbespreking geanalyseerd en besproken. Indien nodig wordt voor de groep en/of een individuele leerling een plan van aanpak gemaakt. Met dit maatwerk dragen we bij aan een grotere kansengelijkheid voor alle leerlingen.