Skip Navigation or Skip to Content
Onze school

Vertrouwenspersoon / contactpersoon

Vertrouwenspersoon/contactpersoon

Een vertrouwenspersoon of contactpersoon (dit is hetzelfde) is iemand die verbonden is met school, bij wie je met vertrouwelijke zaken en persoonlijke problemen met betrekking tot schoolse zaken terecht kan. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met seksuele intimidatie of pesten.

De vertrouwenspersoon vangt de betreffende persoon op. Hij/zij heeft ook een preventieve functie in het voorkomen van problemen. De vertrouwenspersoon garandeert vertrouwelijkheid. Maar aan de andere kant heeft hij/zij een meldplicht als er strafbare feiten aan het licht komen.

Voor leerlingen:
Wanneer leerlingen willen praten over moeilijke situaties waar ze op school of thuis last van hebben kunnen zij in eerste instantie terecht bij de groepsleerkracht, de intern begeleider of de directie. Wanneer situaties gevoelig liggen en de leerling deze graag met iemand anders wil bespreken dan kan hij/zij hiermee ook terecht bij de vertrouwenspersoon van onze school. De vertrouwenspersoon luistert, geeft advies en probeert samen met de leerling tot een oplossing te komen. Wanneer de vertrouwenspersoon en de leerling niet samen tot een oplossing kunnen komen, kan, in overleg, worden besloten om andere personen in te schakelen.

Voor ouders:
Ouders kunnen altijd een gesprek aanvragen bij de leerkracht van hun kind, de intern begeleider of de directie. Soms zijn er situaties waarbij ouders het prettiger vinden om met iemand anders een vertrouwelijk gesprek op school te hebben. Het is dan mogelijk om een afspraak te maken met een vertrouwenspersoon. Samen wordt dan besproken wat de rol van de vertrouwenspersoon kan zijn in de kwestie en wat ouders van de vertrouwenspersoon mogen verwachten. In overleg kan er besloten worden
eventuele andere personen in te schakelen.

De vertrouwenspersoon van BS de Sterjasmijn is: Liza van Rooij.

Zij stelt zich hieronder aan u voor:

Hallo allemaal,

Mijn naam is Liza van Rooij. Op dit moment ben ik voor het zevende jaar werkzaam op deze school en heb het super goed naar mijn zin. Je kunt mij op woensdag, donderdag en vrijdag vinden op school. Ik ben dan te vinden in groep 3. Voel je vrij om eens bij mij binnen te lopen als je vragen hebt of ergens over wil praten. Mijn deur staat altijd voor jullie open. We gaan samen op zoek naar een fijn moment om te praten. Vind je het lastig om mij te benaderen, mag je ook een briefje schrijven. Op de balie bij de ingang staat een brievenbus, waarin je eventueel een vraag of probleem kan stoppen. Ik ga dan samen met jou een gesprek aan en daarin gaan we samen kijken hoe we jou het beste kunnen helpen.

Kindertelefoon – praten lucht op!

Liever anoniem met iemand praten? Deel in elk geval je verhaal, want praten lucht op! Ieder kind in Nederland tussen de 8 en 18 jaar mag bellen en chatten met De Kindertelefoon. Ruim 59% van de telefoontjes is afkomstig van jongens, en dus 41% van meisjes. Ongeveer 73% van de chats is afkomstig van meisjes en 27% van jongens.

Gratis en anoniem! Elke dag van 11:00 tot 21:00 uur.

BellenDe Kindertelefoon is bereikbaar op het telefoonnummer 0800-0432. Als je belt, hoor je de stem van een vrijwilliger. Dat maakt het gesprek persoonlijker, maar het kan ook zijn dat je dat misschien spannend vindt.

ChattenMisschien typ je liever óf vind je het fijn als niemand je kan horen thuis. Dan kun je ook chatten. Ook hoort de vrijwilliger aan de andere kant van de lijn het bijvoorbeeld niet als je moet huilen.

Kijk voor meer informatie ook dit filmpje over de kindertelefoon.