Onze kernwaarden
Groei
Kinderen zijn voortdurend in ontwikkeling, net zoals de samenleving waarin ze opgroeien. Inherent hieraan is dat ook leerkrachten in ontwikkeling blijven, evenals het onderwijs en de schoolomgeving. Basisschool de Sterjasmijn is een veilige basis voor elk kind en streeft naar relatie en plezier. Een kind gaat groeien wanneer hij of zij zich gezien, gehoord en begrepen voelt. Wij kennen onze kinderen. De leerkrachten spreken vertrouwen uit en streven ernaar dat het welbevinden van elk kind goed is. De leerkrachten creëren een positieve sfeer waarin fouten maken mag en gaan ervoor dat elk kind het maximale uit zichzelf haalt. Wij vinden het belangrijk dat elke leerling zijn of haar talenten en ontwikkelpunten kent. We moedigen hen aan om zelfvertrouwen te ontwikkelen bij het spreken, ook voor een groep. Daarnaast leren we kinderen om verantwoordelijkheid te nemen terwijl ze groeien naar veerkrachtige en zelfstandige individuen.
Betrokken
Wanneer een kind betrokken is, stelt hij of zij zich open om te leren en is het kind geboeid en gemotiveerd vanuit intrinsieke motivatie. De leerkrachten creëren leerrijke en uitdagende leersituaties en zorgen voor activiteiten en ervaringen die aansluiten bij de behoeften, interesses en talenten van de leerlingen. Dit verhoogt de betrokkenheid en het plezier. Basisschool de Sterjasmijn staat voor actief leren en zorgt voor een betekenisvol en gevarieerd onderwijsaanbod, waarin de kernvakken centraal staan en waar ook toekomstgericht gewerkt wordt aan 21e-eeuwse vaardigheden. We geven kinderen de ruimte om creatief, nieuwsgierig en ondernemend te zijn. Daarnaast voelen onze leerkrachten zich betrokken bij elk kind en werken zij samen met de ouders.
Verbonden
Basisschool de Sterjasmijn streeft ernaar een plek te zijn waar elke leerling zich veilig en op het gemak voelt, zichzelf mag zijn, zich verbonden voelt en plezier heeft. Ieder kind mag er zijn, hoort erbij en wordt door ons gezien. We tonen respect voor elkaar en vinden relatie belangrijk. We zorgen voor ontmoeting en samenwerking binnen een groep en ook daarbuiten om saamhorigheid te stimuleren. De leerlingen van de Sterjasmijn kennen elkaar en dragen zorg voor elkaar. Het Sterjasmijn-team hanteert een waarderende grondhouding. Dit houdt in dat we vertrouwen hebben in de ander en dat we de sterke punten, kwaliteiten en successen van mensen waarderen en erkennen. Dit bevordert de samenwerking met elkaar, de kinderen, de ouders en andere betrokkenen. Onze pedagogische benadering is positief, respectvol, verbindend, lerend en flexibel. We kijken vanuit een perspectief van kansen en mogelijkheden.
Samen verantwoordelijk
Voor een positieve ontwikkeling van het kind zijn we samen verantwoordelijk. We gaan hierbij uit van de gouden driehoek, waarin het kind centraal staat en de leerkracht en de ouders het kind ondersteunen vanuit verschillende hoeken. De driehoek symboliseert dat school en ouders samen werken aan de ontwikkeling van het kind. Wij vinden deze samenwerking essentieel. Dit heeft een positieve invloed op het welbevinden, de ontwikkeling en de prestaties van het kind. Vertrouwen en transparante communicatie vinden we daarbij belangrijk. De rol van de leerkracht in het leer- en ontwikkelproces is cruciaal. Elke leerkracht zorgt voor een gestructureerd aanbod en een goede instructie. Daarnaast begeleidt de leerkracht het leerproces van elk kind. We verwachten hierbij een betrokken en ondersteunende houding van ouders om de ontwikkeling van hun kind te stimuleren. Van de leerling vragen we respect, eerlijkheid en een actieve houding. Initiatief nemen wordt gewaardeerd. We willen dat het kind ook zelf verantwoordelijkheid neemt voor zijn of haar leerproces, inclusief het bij zich hebben van benodigdheden en het respectvol omgaan met materialen en de omgeving.